ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

im. Władysława Stanisława Reymonta

w SZYDŁOWIE

SZYDŁÓW 57, 97-306 GRABICA

TEL/FAX. 44 617 14 01, 512 470 119

E-MAIL: zspszydlow@powiat-piotrkowski.pl

www.zspszydlow.pl

INFORMACJE

DOPALACZE

- Ang. – smarts, legal highs, herbal highs, boosters
- Potoczna nazwa grupy substancji o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym.
- Termin dopalacze może sugerować, że są to związki o działaniu psychostymulującym, które powodując przypływ energii, pozwalają intensywnie żyć, bawić się i „otwierając wrota pamięci” uczyć się.
- Pierwotnie termin dopalacze używano w stosunku do różnych substancji lub ich mieszanek o działaniu psychoaktywnym, które nie występowały w wykazie substancji kontrolowanych przepisami o przeciwdziałaniu narkomanii.

DOPALACZE NIE STANOWIĄ BEZPIECZNEJ ALTERNATYWY DLA NARKOTYKÓW
- Skład deklarowany na opakowaniu może się różnić od składu rzeczywistego.
- W skład preparatu mogą wchodzić substancje niezadeklarowane przez producenta.
- Mogą występować duże różnice w składzie i działaniu pomiędzy tak samo nazywającymi się produktami.
- Skład jakościowy i ilościowy produktu sprzedawanego jako „dopalacze” jest zmienny, co zwiększa ryzyko przedawkowania i działań toksycznych.
- Dopalacze są równie niebezpieczne jak narkotyki.
- Uzależniają.
- Stanowią zagrożeniem dla zdrowia i życia.

Niebezpieczeństwo związane z zażywaniem dopalaczy
- Zażywanie wyższych dawek w przekonaniu, że „dopalacze” działają słabiej od narkotyków.
- Łączenie „dopalaczy” z innymi związkami psychoaktywnymi (alkoholem, marihuaną, innymi dopalaczami) oraz lekami.
- Ryzyko indukcji zaburzeń psychicznych: napady szału, psychoza schizofreniczna, napady lęku, zaburzenia snu.
- Ryzyko indukcji napadów drgawkowych.
- Ryzyko silnych odpowiedzi ze strony układu krążenia.

OBJAWY ZATRUCIA DOPALACZAMI
- zaburzenia świadomości
- bóle głowy
- drżenie rąk
- zaburzenia orientacji
- bełkotliwa mowa
- omdlenia
- kołatanie serca
- wymioty
- wysoka gorączka
- skoki ciśnienia krwi i zaburzenia rytmu serca (puls nawet 150-190 uderzeń na minutę)
- utrata przytomności
- wahania nastroju (na zmianę depresja i euforia)

Objawy są bardzo różne i mogą wskazywać też na zatrucie narkotykami, lekami itp. Czasami jest to agresja połączona z drgawkami, grymasami twarzy, wiciem się po podłodze. W innym przypadku może to być zupełne otępienie i brak kontaktu z osobą.

Chociaż badania nad dopalaczami wciąż trwają, już wiadomo, że mogą one w sposób trwały uszkodzić serce, wątrobę, nerki czy mózg. Ponieważ są to substancje psychoaktywne, o silnym działaniu na ośrodkowy układ nerwowy, mogą powodować np. powstawanie stanów lękowych, depresyjnych, mogą też wyzwalać uśpione psychozy, schizofrenię u osób, u których być może nigdy nie doszłoby do rzutu takiej choroby, gdyby nie czynnik inicjujący w postaci dopalaczy. Może dochodzić również do uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego, które ujawnią się dopiero po wielu latach, np. w postaci zaburzeń osobowości, nadmiernej agresji, zaburzeń pamięci, dużej impulsywności, chwiejności emocjonalnej.


 

     

Gdzie szukać POMOCY ?

Antynarkotykowy Telefon Zaufania (godz. 16-21) –  801 199 990

Antynarkotykowa Poradnia Internetowa - www.narkomania.org.pl

Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii

     ul. Dereniowa 52/54, 02-776 Warszawa

     tel. /22/ 641-15-01; /22/ 855-54-58, /22/ 855-54-69,

     fax: /22/ 641-15-65

     e-mail: kbpn@kbpn.gov.pl

     www: www.kbpn.gov.pl    www.narkomania.gov.pl

Poradnia Profilaktyki i Terapii Uzależnień „MONAR” w Łodzi

     93-305 Łódź, ul. Tuszyńska 106, tel /42/ 646-40-12

Poradnia Terapii Uzależnień od Środków Psychoaktywnych „MONAR”

     93-005 Łódź, ul. Wólczańska 225, tel./fax /42/ 684-23-97

NZOZ Ośrodek Rehabilitacyjno – Readaptacyjny Stowarzyszenia „MONAR”

     95-001 Kębliny, ul. Strykowska 3, tel. /42/ 717-84-38, tel./fax: /42/ 717-80-08

NZOZ „MONAR” Ośrodek Rehabilitacyjno-Readaptacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Łodzi filia Ozorków

     95-035 Ozorków, ul. Żwirki 1a, tel. /42/ 646-40-12, fax. /42/ 645-98-32

NZOZ „MONAR” Ośrodek Rehabilitacyjno – Readaptacyjny w Sokolnikach

     95-039 Sokolniki, ul. Kasprowicza 68, tel. /42/ 8001-91-73, tel./fax: /42/ 710-12-80

Fundacja „ARKA”

     90-552 Łódź, ul. Kopernika 37, tel./fax /42/ 637-55-59

Miejski Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień im. Bł. R. Chylińskiego

–  Zakład Medycyny Uzależnień

     93-133 Łódź, ul. Kilińskiego 232, tel. /42/ 684-08-13

Miejski Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień im. Bł. R. Chylińskiego

–  Zakład Psychoterapii Uzależnień

     92-320 Łódź, ul. Niciarniana 41, tel. /42/ 676-16-61

NZOZ Poradnia Profilaktyczno-Społeczna przy Towarzystwie Powrót z  U

     90-721 Łódź, ul. Więckowskiego 13, tel. /42/ 632-50-69

Specjalistyczny Psychiatryczny ZOZ w Łodzi  Szpital im. Dr. J. Babińskiego

Oddział Terapii Dla Uzależnionych Od Substancji Psychoaktywnych

ze Współistniejącymi Zaburzeniami Psychicznymi

     91-229 Łódź, ul. Aleksandrowska 159, tel. /42/ 652-94-01, fax: /42/ 652-80-30

Instytut Medycyny Pracy im. J. Nofera – Oddział Toksykologii

     91-348 Łódź, ul. Św. Teresy 8, telefon alarmowy „Na ratunek” /42/ 657-99-00

Profilaktyczno-Rozwojowy Ośrodek Młodzieży i Dzieci PROM,

     ul. Jaracza 40, 90-252 Łódź, tel. /42/ 630-03-73; /42/ 639-97-76 MIEJSCA KONTAKTU Z PROM W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM

http://www.prom.org.pl

  1. 1.       Świetlica Środowiskowa

93-192 Łódź , ul. Senatorska 4 tel. /42/ 683-37-55 w. 24

  1. 2.       Profilaktyczno-Rozwojowy Ośrodek Młodzieży i Dzieci PROM

90-252 Łódź , ul. Jaracza 40, tel. 801-14-00-68 w godz. 1400 – 2000

  1. 3.       MOPIS

95-200 Pabianice, ul. Partyzancka 31, tel. /42/ 215-42-11

  1. 4.       Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy

97-300 Piotrków Trybunalski, ul. Wysoka 24/26, tel. /44/ 733-92-00  lub 800-00-00-28 po godz.1600

  1. 5.       Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna

98-300 Wieluń, ul. Śląska 23a, tel. /43/ 843-45-20

  1. 6.       Specjalistyczna Poradnia Młodzieżowo-Rodzinna im. Jana Pawła II

97-500 Radomsko, ul. Narutowicza 3, tel. 781-18-05-78

  1. 7.       Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu „Nadzieja”

99-400 Łowicz, ul. Podrzeczna 4, tel. /46/ 830-03-63

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )